Novinky stránek

Organizace školního roku 2024 / 2025 a termíny volna pro žáky a studenty Střední odborné školy stavební K. Vary, p. o.

autor Bohuslav Vinter -

Organizace školního roku a termíny volna pro žáky a studenty

Střední odborné školy stavební K. Vary, p. o.

 

Nový školní rok 2024/25 je tady a ani se nenadějeme a budou prázdniny další. Jak si zorganizovat nový školní rok? Na kdy je vhodné plánovat prodloužený víkend? A kdy čekají děti podzimní, vánoční nebo jarní prázdniny? A na které dny letos vychází státní svátky?

 

Kdy začíná a končí školní rok 2024/25?

  • Začátek: 2. září 2024 (pondělí)
  • Konec: 27. června 2025 (pátek)

Jak vypadá organizace školního roku 2024/25? Letošní 1. září vychází na neděli, takže si děti mohou užít trochu delší letní prázdniny. Závěrečné vysvědčení se pak bude rozdávat už 27. června 2025, takže i to je pro řadu studentů příjemná zpráva.

 

Podzimní prázdniny 2024

  • 29. a 30. října 2024 (úterý a středa)

První prázdniny připadají na druhý měsíc ve školním roce a budou opravdu dlouhé - pět dní. Navazují totiž na státní svátek Den vzniku samostatného československého státu v pondělí 28. října 2024 a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) je stanovilo na 29. až 30. října 2024, tedy na úterý a středu.

 

Vánoční prázdniny 2024/25

  • Začátek: 23. prosince 2024 (pondělí)
  • Konec: 3. ledna 2025 (pátek)

Štědrý den letos vychází na úterý. Vánoční prázdniny proto začínají v pondělí 23. prosince 2024 a končí 3. ledna 2025. Budou tak trvat příjemné dva týdny.

 

Pololetní prázdniny 2025

  • 31. ledna 2025 (pátek)

První pololetí končí 30. ledna, kdy si žáci převezmou pololetní vysvědčení a rovnou jim začíná prodloužený víkend, protože pololetní prázdniny připadnou na pátek 31. ledna 2025.

 

Jarní prázdniny 2025

  • Jeden týden v termínu od 3. února do 16. března 2025

Jarní prázdniny trvají vždy jeden týden, konkrétní termín se však v jednotlivých okresech České republiky a obvodech hlavního města Prahy liší. První školáci, kterým jarní prázdniny navážou na pololetní volno, si svůj týden užijí už od 3. února, studenti z posledních okresů se pak dočkají v týdnu od 10. března 2025. 

Termíny pro jednotlivé okresy stanovuje tradičně Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) v rámci organizace školního roku. Pro školní rok 2024/2025 jsou tak termíny a okresy určeny následovně:

 

Termíny jarních prázdnin 2024/25

Termín

Okres / obvod hlavního města Prahy

17. až 23. února 2025

Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary, Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek

 

Velikonoční prázdniny 2025

  • 17. dubna 2025 (čtvrtek)

Velikonoční prázdniny jsou v roce 2025 stanoveny na čtvrtek 17. dubna. Na ně pak navážou dva státní svátky, konkrétně Velký pátek, který v roce 2025 připadá na 18. dubna, a Velikonoční pondělí, které vychází na 21. dubna. Když k tomu přidáme víkend, žáci a studenti se mohou těšit na příjemné pětidenní volno.

 

Letní prázdniny 2025

  • Začátek: 28. června 2025 (sobota)
  • Konec: 31. srpna 2025 (neděle)

Jak už jsme zmínili, závěrečné vysvědčení školního roku 2024/2025 se bude rozdávat v pátek 27. června 2025. V sobotu 28. června tedy započnou hlavní dvouměsíční prázdniny, které skončí v neděli 31. srpna. Ve školním roce 2025/2026 tak žáci a studenti poprvé usednou do školních lavic v opravdu ukázkový den v pondělí 1. září.

 

Ředitelské volno 

Kromě všech uvedených prázdnin, které se každoročně vyhlašují pod taktovkou MŠMT, má pár volných dnů k dispozici i každý ředitel a ředitelka školy. Během školního roku lze vyhlásit až pět dnů ředitelského volna. Takové volno se často vyhlašuje v souvislosti s událostmi, které narušují běžný chod školy. Může to být třeba hlášené přerušení dodávky elektřiny nebo pitné vody.

Kromě toho lze ředitelským volnem prodloužit studentům víkend v případech, kdy na čtvrtek nebo úterý připadá státní svátek. Ve školním roce 2024/2025 taková situace nastane například v květnu, kdy státní svátky svátky 1. a 8. května připadají na čtvrtky. Je ale čistě v režii ředitelů a ředitelek, jestli se na pátek rozhodnou vyhlásit ředitelské volno.

 

Státní svátky ve školním roce 2024/25

V České republice se každoročně slaví hned 14 státních svátků. Drtivá většina z nich má pevné datum, jen Velikonoce patří mezi takzvané pohyblivé svátky a jejich datum se každoročně mění.

Ne všechny svátky studentům přinesou dny volna navíc, protože některé přirozeně vycházejí na víkend nebo už stanovené dny prázdnin a že jich v novém školním roce bude. Jaké státní svátky tedy oslavíme ve školním roce 2024/2025?

V roce 2024 proběhne ještě šest státních svátků, hned dva ovšem vychází na víkend. Prosincové svátky jsou pak součástí vánočních prázdnin:

V roce 2025 žáky a studenty čeká dohromady osm svátků, hned dva ovšem připadají na 1. ledna. Další dva svátky se pak už tradičně odehrávají během hlavních letních prázdnin a bohužel z pohledu čerpání dovolené připadají na víkend:

 

Kdy jsou zavřené obchody během státních svátků 2024?

Prodloužené víkendy 2024/25

Ve školním roce 2024/2025 studenti a žáci mají v podstatě všechny víkendy prodloužené o státní svátek součástí prázdnin. Jako bonus si mohou užít víkend prodloužený pololetními prázdninami.

Státní svátky prodlužující víkendy

Státní svátek nebo prázdniny

Termín prodlouženého víkendu

Poznámka

Den vzniku samostatného československého státu

26. až 28. října 2024
(sobota až pondělí)

Pro studenty bude prodloužený víkend součástí podzimních prázdnin.

Pololetní prázdniny

31. ledna až 2. února 2025
(pátek až neděle)

Studenti mají po vysvědčení jeden prázdninový den, který jim prodlouží víkend.

Velikonoce

18. až 21. dubna 2025
(pátek až pondělí)

Studenti budou mít běžné volno prodloužené o velikonoční prázdniny, které připadají na čtvrtek 17. dubna.


Spolupracujeme s německou firmou Lindner.

autor Bohuslav Vinter -

www.Lindner-Group.com

Naše Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, příspěvková organizace má nového úžasného partnera pro spolupráci na výuce našich žáků a studentů.

Tímto partnerem je německá firma Lindner.

Právě v této firmě budeme mít od začátku února 2019 učebnu, kde naši žáci a jejich odborní učitelé budou jeden den v týdnu realizovat odbornou část platného Školního vzdělávacího programu.

Já musím říci, že se na spolupráci těším, "jako malé dítě".


Moderně s Moodlem

autor Bohuslav Vinter -

Moderně s Moodlem
Jak využít e-learning ve svůj prospěch?

  • Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
    troufám si tvrdit, že na českých školách patří Moodle mezi nejrozšířenější systémy pro e-learning. Přesto na našem trhu dosud chyběla publikace, která by nejen řešila jednotlivé prvky samotného systému, ale také celkový kontext, ve kterém je elektronické vzdělávání realizováno. Ať už zastupujete školu, neziskovou organizaci či firmu, jistě najdete v této knize inspiraci i postupy, jak připravit dobré a přehledné e-learningové prostředí, do kterého se budou lidé rádi vracet.
    Moodle bývá často kritizován kvůli složité správě kurzů a neintuitivnímu uživatelskému prostředí. Autorská čtveřice s pedagogickým vzděláním vás však postupně provede celým procesem vytváření e-learningu, jež začíná ještě daleko před samotnou instalací, abyste se pak vy mohli věnovat tvorbě obsahu. Autoři řeší také problematiku související s licencemi výukových materiálů nebo integraci s oborově specifickými aplikacemi. Pokud byste se rádi podívali, jak se e-learning dělá jinde, najdete zde celkem sedm podrobných případových studií z českého prostředí.
    Jako u většiny publikací z Edice CZ.NIC, se ani v případě této knihy neobejdete bez počítače při ruce, abyste si všechno mohli sami rovnou vyzkoušet. Směle otočte na další stranu a pusťte se do toho.
    Přeji vám příjemné čtení a mnoho kvalitních e-learningových projektů.
    Igor Kytka, Akademie CZ.

Jak se učí mediální výchova na středních školách?

autor Bohuslav Vinter -

Jak se učí mediální výchova na středních školách?

22.2.2017 / Průzkumy a šetření / Mediální vzdělávání

Středoškolský student absolvuje během celého studia průměrně méně než 10 hodin mediální výchovy – ve spolupráci s agenturou MEDIAN jsme provedli průzkum zjišťující stav výuky mediální výchovy na českých středních školách a potřeby učitelů, kteří ji vyučují.

Mediálnímu vzdělávání se věnujeme dlouhodobě. Mediální gramotnost a kritické myšlení považujeme za jedny z nejdůležitějších schopností, které by škola měla žákům předat. Přestože je mediální výchova už více jak 10 let podle Rámcových vzdělávacích programů průřezovým tématem, jehož výuka je povinná, dosud neexistují kvalitní data o tom, jak její výuka v praxi probíhá.

V průběhu ledna a února 2017 jsme spolu s agenturou MEDIAN oslovili 600 středních škol různého typu ve všech krajích. Zjišťovali jsme, jakou formou mediální výchovu vyučují, kolik jí věnují času, jaká témata považují za nejdůležitější nebo o jakou podporu by měly zájem.

Kompletní výsledky naleznete v závěrečné zprávě - viz soubor níže.

Konec nábytkářů v Čechách?

autor Bohuslav Vinter -

Konec nábytkářů v Česku? Asociace žádají podporu odborného školství

Za dvanáct let ubylo 69 % absolventů truhlářských oborů, čalouníků je méně dokonce o 80 %. To vše v době, kdy nábytkářský průmysl posiluje sedmým rokem za sebou, export vzrostl za poslední pětiletku téměř na dvojnásobek a mzdy rostou v oboru osmiprocentním tempem. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR), Klastr českých nábytkářů (KČN) a Cech čalouníků a dekoratérů (CČD) proto učinili další kroky pro podporu odborného školství a u příležitosti MOBITEX 2018 předkládají aktuální analýzu tradičního oboru.


Starší témata...

Dostupné kurzy

Technologie zpracování dřeva pro 1.ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.

Technologie zpracování dřeva pro 2.ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.

Technologie zpracování dřeva pro 3.ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.


Materiály pro 1.ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.

Materiály pro 2.ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.

Materiály pro 3.ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.

Odborné kreslení pro 1.ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.

Odborné kreslení pro 2.ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.

Odborné kreslení pro 3.ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.

Výrobní zařízení pro 1. ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.

Výrobní zařízení pro 2. ročníky učebního oboru TRUHLÁŘ.

ANOTACE

Průřezové téma Mediální výchova je specifická tím, že kromě svých specifických tematických okruhů nabízí i didaktické postupy pro uchopení různých oborových témat, včetně témat environmentálních. Tato metodika přináší jeden z možných pohledů, jak mediální výchovu strukturovat, dále popisuje několik elementárních mediálních cvičení, popisuje cesty ke složitějším výukovým projektům a učebním celkům a v závěru je zařazen jeden z ucelených výukových bloků.

KLÍČOVÉ POJMY

Mediální výchova, komunikační a rétorické dovednosti, reklama, public relations

VYUŽITÍ VE VÝUCE

Průřezové téma Mediální výchova

CÍLOVÁ SKUPINA

Materiál je určen pro pedagogy na Střední odborné škole stavební Karlovy Vary, příspěvkové organizaci a zájemce o zavádění prvků mediální výchovy do vyučování a to nejen pedagogů, ale zejména i žáků školy

 

Samostatný předmět, nebo mezipředmětová spolupráce?

Zatím s oblasti mediální výchovy pracujeme tak, že testujeme své možnosti během „svých předmětů“. Teprve se rozhodneme, zda průřezové téma mediální výchovy zapracujeme do svého školního vzdělávacího programu – můžeme buď zavést samostatný předmět, nebo obsah rozdělit do výuky několika stávajících předmětů tak, jak to děláme v současnosti i v odborných předmětech oboru truhlář.

Nelze však ani přehlédnout, že výhodou samostatného předmětu jsou podmínky pro výuku srovnatelné s ostatními předměty – daná hodinová dotace zakotvená v rozvrhu tříd, způsob přípravy pedagoga, vedení výuky podle výukového plánu. Hodnocení studentů vychází z měřitelných a ohodnotitelných požadavků.

Ovšem člověk by měl být schopen komunikovat s ostatními kdykoliv a kdekoliv, proto by neměla být mediální výchova izolována, naopak je žádoucí, aby prolínala různými předměty.

Z praxe je patrno, že formy výuky se mění a přizpůsobují podmínkám. Hledání ideálního stavu probíhá neustále. Konec konců je to v souladu s celým pojetím mediální výchovy jako celoživotního vzdělávání.


Podklady pro procvičování matematiky

Testy z předmětů:

TECHNOLOGIE                    10 otázek

MATERIÁLY                          10 otázek

ODBORNÉ KRESLENÍ           5 otázek

CELKEM                               25 otázek

Správná odpověď na otázku   =  1 bod

Celkem tedy může žák získat  25 bodů

Časový limit na test je 30 minut.